Monday, February 16, 2009

Soklan budak kecik

Aku jumpe sorang budak kecik.... dan die tanye soklan ini:

"Angah, ade tak pemadam yang boleh padam hati dengan otak?"

Aku cam tebeliak kejab dengan soalan tu. Disebabkan tak tau nak bagi jawapan paling berhemah, aku tanye die pulak:

"Kenapa nak padam hati dgn otak?"

Die sengih comel.

"Sebab nak lupekan semua benda yang menyakitkan hati"

Aku selambe jawab.. "Operate boleh kot.."

Ternyate jawapan aku yang agak bengap mentega tuh dah buat budak kecik ni cubit aku.. :p

hm..ade ke benda yang boleh padamkan benda2 yang menyakitkan hati..? ish budak kecik ni buat aku berpikir la...

12 comments:

h a n i said...

kalau la ada 'pemadam' tu kn bagus..
tp yg penting segala apa yg dh tersimpan kat hati dan otak adalah 'guru' utk jalan masa depan.

Eskapisminda said...

wahhh ...soklan budak perempuan tu sangat bagus! Sungguh kreatif dan jika ada sungguh bahagia hidup kita (walau sedikit cacat kerana kurang rasa, tiada masam, pedih dan pahit)

addyaholix said...

padam susah. lupakan mungkin!

azman said...

rasa2 ada...but tru religious method la.

coba tanya ostad2..

lemOn said...

kalau ade, ija mahu

Anonymous said...

kalo ade,adekah kita btl2 nk gunakannya?kenangan silam bknlah utk disimpan tp jadikanlah sbgi panduan.bila kita teringatkannya,pasti kita tersenyum sbb kita berjaya laluinya dgn semangat diri kita n sokongan smua kwn.

biarlah ape yg berlaku buat kita knl asal usul hdup kita.merasai pahit manis kehidupan.membuatkan kita lbh matang.jauh dari perasaan mudah kecewa.insyaAllah kita akan berjaya.smoga Allah memberkati kita smua...

Anonymous said...

-insan hina-

ADMSKY said...

Padam bagi hilang? Kalau ade pemadam macam tue, aku pun nak gak!! Best apa...

But i also have to agree with eskapisminda and insan hina...

Hidup tanpa kenangan seolah hidup tanpa perjalanan... hanya satu alam khayalan...

pahit manis itu kan perlu...

cuba bayangkan, minum kopi secukup rasa..kalau ngantuk tak kan nak minum kopi sedap...kalau aku nak kopi pekat sikit...baru alert..

itu pun kalau alert la...silap hari bulan, aku selamat ketiduran...wahahaha...

ok..maybe thats a bad analogy..but seriously...

apa erti hidup tanpa kenangan? bukankah tak kan ada hari ini tanpa semalam? dan adanya hari ini untuk hari esok..

aku disini kerana semalam..pahit pedih satu perjalanan yang mengajar aku erti kehidupan... erti dewasa dan erti satu tanggungjawab...

dan untuk itu, memang ada perkara yang aku sesalkan dan harapkan untuk tidak pernah terjadi...

namun tak bereri aku teringin untuk terus menghilangkan memori itu..kerna dalam kepahitan itu, aku temui satu kemanisan....

Dato Paduka Masri said...

sakit hati..... memang sakit sekarang ni....

Namaku Min said...

Hani : betul.. belajar dari ape yg jadi..

Kak Intan: Memang boleh di padam.. tapi mesti hidup jadi kosong..

Addy: bukan untuk lupe lebih susah?

Azman: Hm..betul..dekatkan diri dengan Tuhan.

Ija: Mahu padam ape?

Insan hina: pengalaman untuk di nilai..

ADMSKY: Aku jugak mau.. dalam pahit ada manis.. betul tuh!!

Dato' Paduka Masri: Sakit hati dengan siape?

Anonymous said...

"penilaian yg terbaik adalah dari perbuatan bukannya percakapan".

"jadikan masa lalu sebagai pengalaman dan pengajaran, masa yang sedan berjalan di isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan".

-insan hina-

Namaku Min said...

insan hina: mungkin kamu patut jadi lebih terbuka..