Tuesday, February 17, 2009

Clorox

Kenapa sekolah2 sekarang nak cuci kepala budak2 dengan agenda politik? Geram!!!

Adik saya baru 13 tahun. Pengawas sekolah berasrama penuh.Pegi perkhemahan. Balik dari perkhemahan terus telefon dari sekolah.

"Umi, Anwar Ibrahim tu jahat umi!!!!" (dia kata pada mak aku)

Ish.. pergi perkhemahan ape ni?

Janganla letak clorox dlm kepala budak2.. biar diorang belajar sendiri. Biar diorang tengok sendiri. Politik bukan dunia kanak-kanak. Politik dunia kotor. Jahat atau baik Anwar Ibrahim tu bukan urusan kanak-kanak kecil. Grrr....

24 comments:

one love said...

dasatnya cikgu2 tuh!
haih... sampai hati anak2 kita dimasukkan dengan elemen2 mcm gitu! haih...

ab geldofg said...

itu mknanya khidupan dah tdesak...tkut harta rkyat dirmpas oleh rkyat

laranti said...

yaa, makanya harus berhati hati, berilah pengertian pada anak anak, bahwa tugas mereka adalah belajar bukan berpolitik...

note : jadi inget, itu maksudnya remember.

umar said...

cikgu tu JKKK kampung kot.takpun ketua pemuda umno bahagian.

h a n i said...

hmm..dasat btul penangan si pencerita kanak²..tp apa lah salah dia ceritakan bagaimana indahnya menjadi pemimpin yang benar²tulus dan ikhlas membangunkan agama bangsa dan negara..barulah si kecil itu hidup semangat cintakan tanah airnya.

p/s: ada ke zaman skang pemimpin jiwa tulus dan murni??

Anonymous said...

err....pendidikan sekolah sekaran sudah kebengongan....tah hape-hape...


**tak mampu nak bagi komen lebih-lebih**

Anonymous said...

memang btl tp kita lah yg bertnggungjawab utk didik adik or anak2 nanti.kita punya akal utk bezakan yg mana buruk n baik.buatlah pilihan yg btl bknnye dgn taksub dgn mane2 pihak2.asalkan yg disokong/diikuti itu adalah yg blh bawa kita ke jln kebaikan n seterusnya ke arah syurga.jgn kita tutupkan mata n buat penilaian tanpa melihat keduanya...

-insan hina-

lemOn said...

hanan ker yg tny?

Namaku Min said...

one love: anak2 dijadikan bahan.. kesian mereka..

ab: mungkin kamu betul!

laranti: Wah..maksudnya remember.. :) sy akn selalu pesan pd adik2 sy..

Umar: hahah.. mungkin juga!

hani: Pemimpin tulus? dah pupus...

Anonymous1: Mungkin kehabisan idea.. :p

Anonymous2: kanak2 masih mentah.. politik bukan dunia penilaian mereka..

lemon: Kamu teka?

Anonymous said...

btl ke pemimpin tulus dh pupus?btl ke dh xde pemimpin yg baik dlm dunia?kalo tiada siapa yg kita kna ikut?siapa yg blh kita percaya?siapa yg blh pimpin kita bile kta lupa?bile kita sesat?bile kita perlukan bimbingan?yg pupus ialah penilaian kita thdp kebenaran.kebenaran yg dpt dilihat dgn mata,dpt di dengar n di nilai dgn akal 'cerdik' kita.

kebenaran bila kita lihat kesemuanya.bknkah itu yg di ajar n itu adalah dari hadis Nabi SAW?jgn sempitkan fikiran n tutupkan mata.lihat,dgr,baca,blaja n dptkn pandangan org lain.itulah yg sbnrnye...

sy bkn srh kita ajar knk2 berpolitik tp ajarlah mereka tentang kebenaran.tentang siapa yg patut mereka ikut nanti.

-insan hina-

Anonymous said...

ketandusan idea? Mungkin jugak kot.. heheheh...

coz, dah tak tau nak kata apa pasal politik sekarang...A kata B jahat, B kata A yang kolot, C pulak kata A dan B, dua2 bodoh...

konklusinya...aku malas nak layan..

tapi tue lah, janganlah budak kecik dijadikan alat dalam hal mcm ni...haish....

as i said earlier on...sekolah sekarang memang sudah kebengongan...

;D

Dato Paduka Masri said...

adelak benda ni eyh.... nti aku nak tye adik aku... apahal la kera jaan zaman sekarang ni... cis.....

wahyudimy said...

brainwash !

Namaku Min said...

Insan Hina: mata tak di tutup.. sebab nampaklah sy berani ckp.

Anonymous1: betul.. semua dah kebengongan.

Dato'Paduka Masri: "Terdesak" thats the best word.

wahyudimy: cuci otak!

ADMSKY said...

politik being politik, selama2nya akan tainted dengan debu-debu jalanan yang kelabu...

sukar untuk ketemu yang tulus dan jujur...

tak kiralah, politik pentadbiran negara, mahupun politik pejabat...
;p -wink, wink-

tapi..benarkah sudah pupus semua mereka yang jujur dan tulus? for this i beg to differ with u cik Min..

Saya percaya golongan ini masih ada, cuma sukar untuk mereka berada di tampuk kepimpinan teratas..sebab apa? sebab kejujuran dan ketelusan mereka ini akan menjadi satu penghalang untuk mereka maju ke hadapan...

suka atau tidak, kita terpaksa menerima hakikat bahwa sesungguhnya dalam semua apa yang kita lakukan, kita perlu ada kronisme..

itu lumrah manusia kan? we're more comfortable in dealing with persons whom we're comfortable with..mereka yang kita kenal dan tahu...

dan seorang yang pernah aku kenali pernah berkata begini kepadaku :-
' sesungguhnya pujian dari insan yang membenci kita adalah lebih jujur kerana mereka sebenarnya mengakui kelebihan kita '.

jadi, bagi saya, mudah sahaja untuk menjawab 'keterdesakan' sistem pendidikan sekarang...

sistem pendidikan kini bukan lagi digunakan untuk memenuhi tanggungjawab mendidik anak bangsa kita, tapi lebih kepada mendidik anak bangsa kita untuk tidak menentang sistem pemerintahan yang ada, tidak kira baik buruk sistem pemerintahan itu...

maka saya bersetuju, sistem pendidikan kini sememangnya kebengongan dan HAMPEH...cis..cis..cis...

Namaku Min said...

ADMSKY: kamu telah membuat sy berfikir.. memang sy akui ada individu yang mampu jadi tiang negara yang kukuh tapi mereka ini seperti kata kamu.. masih berada di bwh.. perjuangan yg perit dan panjang...

Tapi, kesal sy pada pendidikan yng mencorakkan jiwa dan fikiran anak2 kita dengan pendekatan yang jelek dan murahan..

Anonymous said...

so,cik min stujula dgn sy yg pemimpin yg adil n tulus masih ade?

-insan hina-

Anonymous said...

insan hina : errr...isn't it clear that she agrees partly to it?

Namaku Min said...

:)

Anonymous said...

tp sbnrnye cik min baru je stuju.itu pn lps ADMSKY ckp.mybe u kna baca elok2...pemimpin x semestinya kna keje kera jaan/swasta.pegang jwtn tinggi.

kita sndri adalh pemimpin jgk.pemimpin utk diri kita sendiri.ayah kita sbgi pemimpin keluarga.ustaz sbgi pemimpin msyrkat.

so,masih byk lg pemimpin yg baik n tulus cuma kita saja yg nmpk pemimpin mestilah jd ketua dlm ape jua unit or bahagian or jabatan/kementerian.so,bukalah minda anda.lihat di luar dari dunia anda sndiri...

Anonymous said...

-insan hina-

Namaku Min said...

insan hina: Kamu agak gemar pertikaikan perkara,kan? kamu melihat mereka2 yang lain sebagai pemimpin.. bicara sy mengenai tampuk negara :p

Anonymous said...

sy pertikaikan keadaan coz skrg ni memang teruk.politik di sana sini.mybe ini x dpt dielakkan lg.keterdesakkan pemimpin atasan menyalurkan maklumat n ideolgi membuatkan sy rase jelik.x kira di peringkat mane pn.sekolah,uni,pjbat,tv n kesemuanya.

masing2 nk jaga kantung masing2.dh terisi nk diperbesarkan lg.smpi bile n apa kesudahannya.jgn smpi kita merempat di tmpt sendiri kerana kejahilan kita n sifat tamak yg keterlaluan.n x mustahil ini akan terjadi nanti.bila maruah tergadai n pastinya bumi Malaysia yg kita cintai juga tergadai.

Allah berfirman "setiap dari kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya tentang kepimpinan kamu".

kita dilahirkan sbgi khalifah Allah.n jua sbgi hamba.tugas khalifah ialah menyebarkan ajarannya.n kita mesti ingat yg iman kita xkan sempurna jika kita redha dgn ape yg berlaku skrg ini.melihat maksiat n dosa di sana-sini.n sbgi hamba kita di suruh beribadat kpdNya.dgn cara apa buat apa yg disuruh n tinggalkan apa yg dilarang.

jgn kata pemimpin adlh golongn yg diberi jwtn saje.tp kita jua sm.ditetapkn sejak azali lg.berkewajipan melaksanakan arahanNya.jd pemimpin itu adalah smua.selagi beriman n memgucap kalimah syahadah terhadapNya.

-insan hina-

Namaku Min said...

Insan hina: :)