Sunday, October 25, 2009

Retak hati kami

Kalau dulu, aku cuma sedih tengok mereka berdua pulang kerja keletihan. Mungkin ada masa umi pening dan terbaring. Ayah balik dan terus tidur kepenatan berkejar memenuhi tuntutan kerja. Tapi, dua hari ni aku terduduk melihat ayah terbaring..sakit. Muka lesu dan pucat. Ayah tak pernah begini. Ayah jarang sekali terlantar tak bermaya. Aku tahu ayah runsing. Memikirkan isa. Memikirkan asma dan hafsah. Mungkin jiwa tua itu sudah letih berfikir. Sekarang ayah. Kalau umi juga sakit..macam mana? Wardah dan hayan masih kecil.

Dan orang yang aku harapkan untuk memahami dugaan yang aku lalui...lebih mahu dimengerti. Hati dan perasaan jadi perkiraan pertama. Bukan lagi berkongsi segala bersama.

Tuhan. Kalau KAU mahu duga kami seleluarga, biar aku laluinya. Bukan umi..bukan ayah. Mereka terlalu banyak berkorban untuk nyawa kami yang sepuluh.

Ayah..cepat sihat. Tak sanggup lagi lihat ayah kesakitan.
Umi.. angah kebuntuan.

9 comments:

bokbon said...

sabarlah, hadapi saja dugaan dari Tuhan..

Hilang gelap adalah sinarnya nanti..

perempuanku said...

sinar masih jauh cahayanya..

Aku... CikSekut said...

just remember jika u rasa dugaan u besar masih ada org di luar sana yg dugaannya lebih besar dan berat tapi tak pernah bersuara selain bersuara kepada Penciptanya... berdoalah selalu agar Allah lapangkan kehidupan Min sekeluarga. Doa dgn tulus hati, jgn letih... Allah itu tidak kejam, dia adil, Min...Dia Maha Penyayang. Allah tak akan turunkan dugaan melebihi kemampuan hambaNya... itu pasti...

Ahmad Syahril said...

sy doakan agar Allah kurniakan kesejahteraan hidup kpd awk sekeluarga... sejahtera dlm agama... dunia dan akhirat... Amin...

umar said...

menangis bila dengar lagu ayah dan ibu nyanyian sudirman.

Anonymous said...

tips2 utk brsyukur..

kalu kite rase tgn kite xcntik,
cube tgk org xde tgn
kesian, mkn brsuap
tp masih, sukurnye utk Ilahi

kalu kite rase rmh kite xckup bsr
cube tgk org yg merempat
bkn diminta begitu
tp ujian Allah
usahanye kena lbh dr kite
tp masih, syukurnye utk Ilahi

kalu kite ade mcm2 rungutan
pada famly, mak, ayh
lihatlah pada kami
pada mereka..
yg xpenah rase hidup berkeluarga
yg xpnh rase ksh syg ibu ayh
uuwaaaaa....
tp masih, redhanya pada ALLAH

kalu kite rase kite punyai
seribu mcm masalah
kembalikan pada DIA
DIA lbh tahu diri kita
kerana DIA lah Pencipta kita

bersyukurla..
bersyukurla..
pandanglah org yg di bwh
moga brtambah rasa syukur kite

NuMan said...

bersabarlah...Allah sentiasa ada untuk kamu...

PAP said...

ini dugaan dari Allah.
sesungguhnya Allah tidak akan memberikan ujian yang tidak mampu dihadapi oleh hambaNYA.
aku tahu kamu sekeluarga mampu.
kamu kuat.kamu tabah.kamu sabar.
aku doakan kamu sekeluarga selamat.

perempuanku said...

Terima kasih semua..