Wednesday, June 23, 2010

Mencari sabar

Macam mana nak jadi seorang yang sabar?
Kesabaran datang dari mana?
Entah dari mana dan ke mana masih tak pasti arah lalunya.

4 comments:

Syahril said...

Salam alaik... mohon izin utk berkongsi sedikit tentang cara2 untuk mencari dan menjadi penyabar... mula2 perlu paham yg tiada yg mudah kat dunia ni... tiada yg free... tiada yg boleh mai sndiri kat kita... kita perlu usaha... so kalo nak cari sabar... kena usaha dgn sabar laa dlm mencari sabar tu... dan saya ada tulis sket kat bawah... menjawab soalan saudari penulis blog... dari segi HAKIKAT SEBENAR... bukan dari logik akal semata2... berharap sangat agar saudari dapat meluangkan masa membaca dan menghayatinya... juga utk sesiapa yg melayari blog ini... termasuklah juga diri saya sndiri...

--------------------------------------------------------------------------------------------
PERSOALAN
Macam mana nak jadi seorang yang sabar?

JAWAPAN
Langkah2 utk mendapat sabar adalah seperti berikut:

(1)Perkukuhkan tauhid/akidah Islamiyyah (asas keimanan/kepercayaan) kita dengan cara kenal

akan Allah s.w.t. iaitu Tuhan sekalian alam yang menjadikan semua yang wujud termasuklah diri kita.

-beriman kpd kewujudan Allah
(rujuk Surah al-Thur, ayat 35-37)
-beriman kpd sifat Rubbubiyyah Allah iaitu mengaku Allah Tuhan yg satu tiada sekutu atau pembantu
(rujuk Surah al-A'raf, ayat 54 dan Surah Yunus, ayat 31)
-beriman kpd Uluhiyyah Allah iaitu dengan ikhlas memberikan kepada Allah, dengan mahabbah (cinta) kepadaNya, khauf (takut) kepadaNya, (pengharapan), tawakal dan raghbah (keinginan), dan rahbah (kegerunan) HANYA KPD ALLAH. Semua itu MESTI dibina dengan ibadat yang ikhlas zahir dan batin kepada dan kerana-Nya. Seterusnya menerima segala hukum/perintah Allah dengan YAKIN dan REDHA (rujuk Surah al-Baqarah, ayat 163; Surah Ali Imran, ayat 18; dan Surah al-Anbiyak, ayat 25)
-beriman kpd nama2 dan sifat2 Allah (Asmaul Husna) tanpa takwil/tahrif (ubah maksud), ta'til (menolak semua atau sebahagian), tamtsil (menyamakan dgn makhluk), dan takyif (fikir dan
cari hakikat Allah secara mendalam)
(rujuk Surah al-A'raf, ayat 180)

(2)Merenung kembali ucapan kalimah syahadah kita, terutamanya kalimah pertama iaitu "laa ilaaha illallah". Ada beberapa syarat ucapan kalimah tauhid ini:

-MENGETAHUI, lawan kpd jahil (rujuk Surah Muhammad, ayat 19)
-YAKIN, lawan kpd ragu, dan ragu membawa kpd munafik (rujuk Surah al-Hujurat, ayat 15)
-TERIMA & MENGAKUI DGN HATI DAN LIDAH (rujuk Surah al-Saffat, ayat 22-36)
-BERSEDIA MENINGGALKAN SEMUA YG BERCANGGAH DGN KALIMAH INI (Surah Luqman, ayat 22)
-JUJUR DARI HATI SERTA IKHLAS DGN PENGAKUAN (*rujuk Surah al-'Ankabut, ayat 2-3 dan Surah al-Baqarah, ayat 8-10)
-MENYINTAI KALIMAH INI (Surah al-Baqarah, ayat 165)

(3)Ambil berat pada sebab/tujuan Allah mencipta makhluk, terutamanya tujuan Allah ciptakan kita. (*rujuklah Surah al-Mukminun,ayat 115-116; Surah Sad,ayat 27; Surah Muhammad,ayat 12; Surah al-Mulk,ayat2; dan SURAH AL-ZARIYAT, AYAT 56)

(4)Setelah menghayati serta mengamalkan 3 perkara asas di atas, MULAKANLAH DENGAN AMAL IBADAT ASAS/FARDHU 'AIN YANG ALLAH PERINTAHKAN SEPERTI SOLAT 5 WAKTU DI AWAL WAKTU (TANPA MELENGAHKAN) DAN LAIN-LAIN. SETERUSNYA MENINGGALKAN SEGALA YANG DILARANG OLEH ALLAH,TERMASUKLAH PERKARA YANG ALLAH TAK SUKA (PERKARA MAKHRUH)

(5)MENAMBAH AMALAN SUNAT (MENAMPUNG KEKURANGAN AMALAN WAJIB) SEPERTI SOLAT SUNAT, BACA AL-QURAN, BANYAKKAN ZIKIR SECARA ISTIQOMAH (BERKEKALAN/BERTERUSAN) WALAUPUN SEDIKIT KUANTITINYA (SERTA IKHLAS) KERANA ALLAH AMAT MENYUKAINYA. Contohnya, nasi tu umpama makanan wajib org Melayu. tapi takkan makan nasi je kot. mestilah ada lauk. tul tak? Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sinarilah rumah kamu dengan mendirikan solat dan membaca Al-Quran."(Hadith Riwayat Al-Baihaqi)

(6)Bila Allah dah suka, maka Allah pasti meredhai kita. Seterusnya Allah pasti akan memberikan kita RAHMAT dan KEBERKATAN hidup pd kita. Malah, Allah pasti jua menunaikan permintaan kita sekiranya yg diminta itu terbaik buat kita

(7)Maka BERDOALAH KITA AGAR ALLAH JADIKAN KITA HAMBA-NYA YANG PENYABAR

Syahril said...

PERINGATAN RASULULLAH S.A.W.
Sabda Rasulullah s.a.w.: "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada bentuk tubuh kamu dan tidak juga pada rupa paras kamu, tapi Dia melihat pada hati kamu." (Daripada Abu Hurairah r.a.)".

Diriwayat daripada Abu Hurairah r.a. bahawa seorang lelaki meminta nasihat daripada Nabi s.a.w. katanya, "Berilah wasiat kepadaku." Sabda Rasulullah s.a.w ,“Janganlah engkau marah.” Lelaki itu mengulangi (permintaannya) beberapa kali. Rasulullah s.a.w. tetap bersabda, "Janganlah engkau marah." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, “Dan sesiapa yang bersabar, maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas (manfaatnya) daripada kesabaran.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.” (Hadis Riwayat al-Hakim)

(9)INSYALLAH, KALAU LANGKAH2 INI DILAKSANAKAN DENGAN BERSUNGGUH2 DAN LENGKAP, MAKA KITA PASTI AKAN MENJADI SEORANG YANG SABAR... INSYAALLAH.

--------------------------------------------------------------------------------------------

PERSOALAN
Kesabaran datang dari mana? Entah dari mana dan ke mana masih tak pasti arah lalunya.

JAWAPAN
Kesabaran semestinya datang dari Allah. Semestinya dari Allah dan kepada-Nya jualah sabar itu akan kembali. Sudah begitu PASTI dan JELAS arah lalunya. Allah dah pun berfirman: "...tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah..." (Surah al-Kahfi, ayat 39)

Syahril said...

(8)Lalu diperkukuhkan dengan kefahaman tentang kenapa perlunya kita bersabar. Bolehlah rujuk teks di bawah:

KENAPA AKU SERING DIUJI?
Firman Allah, maksudnya: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; ‘Kami telah beriman’, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui yang manakah orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui yang manakah orang yang dusta.” (Surah al-Ankabut: 2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Firman Allah, maksudnya: “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah: 216)

KENAPA AKU DIUJI UJIAN SEBERAT INI?
Firman Allah, maksudnya: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah al-Baqarah: 286)

BAGAIMANA KAN KUHADAPI UJIAN INI?
Firman Allah, maksudnya: “Wahai orang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kebajikan), dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah Ali Imran: 200)

Firman Allah, maksudnya: “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah :45)

Allah SWT berfirman lagi yang bermaksud, “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, "Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun" Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-157)

APA YANG AKU BOLEH DAPAT DARI SEMUA INI?
Firman Allah, maksudnya: “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran) syurga untuk mereka…” (Surah at-Taubah: 111)

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Siapa pada suatu malam dia mengalami kesakitan di mana dia bersabar dan redha kepada ketentuan Allah s.w.t., maka terkeluarlah dia daripada dosa-dosanya seperti keadaan dikala dia dilahirkan ibunya" (Hadith Riwayat Al-Hakim)

Firman Allah, maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang sabar akan diberikan pahala mereka tanpa hitungan."

Min said...

Thank you syah... saya perlu baca beberapa kali. Perlu faham dan hayati.