Tuesday, February 2, 2010

Merdekakah hati?

Saya bercakap tentang kemerdekaan negara pada penulisan sebelum ini. Tetapi hari ini saya menulis tentang kemerdekaan hati. Hati saya masih belum merdeka dengan apa yang sedang berlaku di sekeliling saya. Semangat saya semakin hilang dengan melihat hati mereka yang suram dan sepi. Saya hanya anak. Titik.

Saya menulis bukan untuk yang lain yang saya kira akan membaca dan mulai mengata tentang ini.(dan ada yang telah melompat dengan penulisan saya- kalau tak suka jangan baca)

Institusi keluarga bukan lagi satu institusi harmoni yang pernah saya lalui bertahun dahulu. Apa yang ada di depan mata, pada dekat dan pada jauh. Pada keliling dan pada keadaan yang disiarkan di dada akhbar bukanlah satu keharmonian. Perpecahan keluarga sedang berlaku di sana sini dan saya tidak mahu perpecahan berlaku dalam keluarga saya.

Saya melihat dan membaca blog mereka adik-adik saya.. yang ada hanya penulisan tentang hati mereka. Yang ada hanya penulisan tentang pilihan cinta mereka. Tentang kebahagiaan dan kesyukuran pada nikmat yang mereka ada. Tetapi saya tidak mampu menulis itu lagi. Saya terperangkap dalam jaringan sepi dan sayu ini. Ini soal masa depan yang masih berkejar-kejar tiap jam 5 petang. Ini tentang dia yang sedang berjuang untuk periksa pertama dalam sejarah kehidupan.

Peranan saya? Saya telah cuba dan jari yang empat masih menuding diri sendiri dan satu pada saya. Yang baik dikatakan "buat-buat baik". Saya harus lakukan itu buat masa ini. Ketika ini saya sedang menarik nafas dalam terik dan pedih menahan air mata yang hampir menitis. Perjuangan memerdekakan hati yang semakin hari meronta ini mungkin akan melalui liku yang panjang.

Tetapi masih ada yang mampu senyum dan melihat tanpa suara. Meneruskan hidup tanpa rasa.

7 comments:

Ahmad Syahril said...

Izinkan sy komen pjglebar berkenaan dgn entri BTN cik min ni... sy sbnrnya pun dah menyertai kem BTN ni... mmg menarik dan mmg menginsafkan sbgaimana yg awk ceritakan... sy bersetuju dgn apa yg mereka smpaikan berkenaan kontrak sosial... perjuangan terdahulu... sy amat bersetuju...

sy juga kurg pasti sama ada modul BTN telah diubah atau tidak... tapi masa sy dulu... sy rasa modul BTN perlu diubah supaya ianya berkesan dan bukannya memudaratkan...

sbnrnya BTN byk kelemahan yg perlu diperbaiki... sy tidak setuju utk memansuhkan BTN... tetapi sy sarankan kpd pihak yg berkenaan agar diperbaiki modul tersebut... antaranya yg sy rasa tidak patut... modul yg terlalu memfokuskan semangat kebangsaan... sy tak berminat dgn politik malaysia... tapi sy rasa BTN perlu memfokuskan Islam melebihi kebangsaan... contoh LDK yg sy tak setuju masa sy... diberi duit syiling 50sen,20sen,10sen, dan 5sen... diminta kita letak duit tu (nilai) kepada negara, bangsa, agama, diri... dan sepastinya sy letak 50sen utk agama... tetapi sy telah dibrainwashkan utk menyatakan bhw 50sen utk negara then baru agama... sy benar2 sakit hati masa tu... betul2 tak puas hati... dan sy diboikot masa kem tu... sbb sy 1 1nya yg bangkang mati2an... so ini laa yg kena dorg ubah... sndiri mau ingat... dan 1 lg... mereka terlalu menekankan agenda perkauman... ye... sy juga jenis mementingkan kaum... dan jujur sy ckp sy tak berapa suka dgn sestgh golongan cina dan india... namun... rasa masih relevan utk membezakan yg mana yg baik dan buruk... cina yg baik kena ckp baik... india yg baik cmtu jgk... tapi kem BTN yg sy join... menekankan agar kami prejudis kpd kaum lain (kebetulan masa tu semua melayu)... sedangkan Allah dan Rasulullah melarang kita begitu... itulah beza bila kita terlalu mementingkan sekularisme berbanding Islam... jgn smpai jadi Mustafa Kamal Attarturk sudah...lg 1 isu mengumpat dan memfitnah... tak abis2 dok umpat anwar ibrahim... sy pun tak suka dia... tapi at least sy takde laa nak umpat dia... ckp buruk psl dia atas benda2 yg takde bukti... ckp anwar suka fitnah kerajaan... tapi sbnrnya kerajaan pun dok fitnah dia... 2 x 5 je... Islam ada ajar cmni ke? semangat kebangsaan pun takdak ajar cmni...

sy sudah menghantar surat byk kali ke pihak berwajib (kerajaan)... malangnya takde tindakbls... last2 bila pembangkang kecoh... baru isu ni mendapat perhatian kerajaan... moga2 modul dpt dirombak dan menyatupadukan semula rakyat malaysia... barulah kita jadi kuat insyaAllah...

p/s:Islam tetap di atas semua perkara sampai bila2... dunia dan akhirat... takde kompromi...

Ahmad Syahril said...

Maaf tersilap komen... sepatutnya 1st komen tu utk entri yg psl BTN tu...

ok nak minta izin komen psl merdeka hati pulak... kalo sy... sy selalu pesan pd hati sy... merdeka hati ialah hati yg merdeka dari belenggu syaitan... yg sentiasa menghasut kita supaya lebih dekat dgn neraka...

contohnya... bila kita ada mslh... syaitan akan hasut kita agar byk mengeluh dari tawakal pd Allah... kita keluarkan kata2 serta tindakan yg Allah dan Rasul tak suka... lupa janji2 Allah akan Qada' dan Qadar... byk ikut nafsu berbanding syariat... lebih utamakan emosi dari rasional... akal mengatasi dalil dan nas...

so... tak kira betapa besar pun mslh kita... yakinilah bahawa mslh Nabi sewaktu hayatnya jauh lebih dahsyat dari kita... jauh lebih derita... terlampau jauh utk dibandingkan... tapi Nabi tidak penah patah harapan pada Allah...

di sini... sy yakin... cik min juga dlm usaha utk memerdekakan hati cik min dari belenggu syaitan durjana... mmg susah... tapi itulah jihad terbesar di sisi Allah... ingat... hidup umpama roda... kejap di atas kejap di bwh... yakinlah dgn janji akan hikmah Allah...

p/s:teruskan hidup cik min... meneruskan hidup DENGAN RASA... RASA CINTA PADA ALLAH DAN RASUL...

p/s2:maybe cik min rasa "ckp mmg mudah"... tapi sy jwb... "bkn senang nak senang bkn susah nak susah"...

p/s3:exam penting utk cikgu tau sejauh mana stdnt phm apa yg cikgu ajar dan suruh... ujian mslh hidup lebih penting utk Allah kenalpasti yg mana muslim yg mana munafik dlm melaksanakan suruhan-Nya...

p/s4:hadiah utk cik min... :)

adrenalin said...

salam....
things might not been always all bed of roses..insyaallah, apa2 jua yg dtag, percayalah, Allah x beri kita lebih dari yg kita mampu.

Fida Jai OWN said...

senyum lah selalu atas apa pun ya .(kak min wanita yang kuat !)

pelamin hati bukak setiap hari ke kak min ?
rindulah kat kak min . florist dayy . huhu . kat sini tak ada apa yang macam dulu . :(

nanti nak datang buat semak sikit kat pelamin hati lahhh :p

a journey to satisfaction said...

tq fida.. datangla.. kak bell ada

Fida Jai OWN said...

ok .. ahad buka ?

a journey to satisfaction said...

buka