Sunday, February 14, 2010

Kawin di mata saya (1)

Saya masih kecil ketika kali pertama saya 'terjebak' dalam alam kawin-kawin ini. Lelaki yang saya kenali sebagai ZAKI ini sangat comel dan merupakan sepupu kepada sepupu saya. Kami selalu berjumpa kalau hari raya. Erm... masa kami umur 12-13 tahun, ZAKI selalu ikut keluarga kami beraya pada hari raya kedua.

Perkahwinan kali pertama kami.. haha.. masa tu, kami lepak-lepak dekat longkang besar belakang rumah arwah nenek; kami duduk sebelah-sebelah dan saudara kami yang seorang lagi cabut rumput yang panjang macam lipan. sy pegang hujung kanan dan dia pegang hujung kiri. Kami tak pegang tangan!!! Pegang rumput je.. :P dan kami main langkah-langkah longkang.

Masa tu rasa gembira sgt. Lepas tu, ZAKI ambik rumput lain dan simpul-simpulkan jadi cincin, ZAKI sarungkan pada jari saya. Kami kawin dah masa tu! Haha..

Sejak tu, kalau kami jumpa, kami akan malu-malu. Tak nak cakap dan dah tak lepak sama-sama. Bila dah besar.. umur dah 15 tahun, ZAKI dan saya makin renggang. Bila saya tanya umi kenapa ZAKI sombong umi kata, ZAKI dan baligh.. dah tak boleh main macam dulu-dulu.
Mana ZAKI sekarang? saya dah lama tak dengar cerita. Tapi tak boleh lupa, paling malu bila saya dalam bilik mandi, ZAKI tak tahu dan terus rempuh masuk. Nasib saya cuma tengah basuh muka... huhu.. malunye....

3 comments:

adrenalin said...

xpernah rasa ada cinta monyet dgn siapa2. kalau ada, insyaallah, jodoh x kemana(ayat nak poyo ea). ^_^

Ahmad Syahril said...

comel lak citer ni... huhuhu...

Anonymous said...

apela ko ni...aku xde penah pn nk ingat mase kecik2 dlu.plak2 rase mcm x sempat nk pk.naseb baek bkn mase ko tgh berkemban.hahaha...

-ihsan-