Tuesday, September 13, 2011

Mari bicara lagi.

Kebelakangan ini, apa yang terjadi menyedarkan saya tentang kepercayaan.
Membuatkan saya belajar tentang siapa untuk dipercayai dan siapa untuk tidak.
Siapa yang perlu tahu tentang saya dan siapa yang perlu saya jauhkan sebarang cerita.
Dari cerita kosong menjadi fitnah kencang.
Dari satu mulut ke mulut.
Dari Pejabat ke Mahkamah.
Dari Pejabat ke Daerah-daerah.
Dari Pejabat ke Muka Utama.
Dari Pejabat ke serata Malaysia.
Mengupas dan mencari setiap titik tindak.
Mengenalpasti setiap perlakuan yang mungkin boleh disensasikan.
Apa juga perbuatan.
Di mana saja khabar disebarkan...
Saya masih mohon pada Yang Esa.
Agar diberikan petunjuk dan hidayahNya.
Agar sebaran agenda ini terhenti.
Dalam waktu yang terbaik atas takdir yang Maha Kuasa.
Kamu yang pernah berlarian meluah rasa difitnah.
Kini kamu bersatu dengan yang kamu pernah bersumpah tidak memaafkan.
Kamu yang pernah bercerita tentang semua yang lain.
Tatkala saya mendengar dan manjaga rahsia yang ada.
Kini bersatu menjatuhkna saya.
Kamu yang saya pernah makan dalam satu suapan yang sama.
Meniti perkahwinan dalam kasih saya...
Kini menikam dalam benci dan alpa.
Dan kamu-kamu yang lain.
Yang tidak tahu siapa yang kamu cerca.
Yang tidak tahu atas bantuan apa cerita kamu jaja..
Entahlah.
Saya masih berpegang pada paksi yang satu.
Apa juga pilihan saya hanya atas satu percaya.
Saya mencermin diri dalam Muhasabah yang panjang.
Kalian tidak silap.
Kalian adalah siapa diri kalian.
Mungkin benar.
Saya punyai terlalu banyak kekurangan.
Sehingga segala perbuatan jadi pertikaian.
Banyak yang saya perlu pelajari lagi.
Banyak yang perlu saya nilai dan kaji.
Kalian manusia-manusia sempurna.
Saya banyak pincang yang perlu dibaja.
Doa saya kalian bahagia.
Lebih tenang.
Bagai yang di kata.

** Hanya Allah yang mampu menghukum. Tidak saya. Tidak kalian. Hanya Allah yang memberi rezeki. Tidak saya. Tidak kalian. Hanya Allah yang memberi damai. Tidak saya. Tidak kalian.

No comments: