Monday, August 30, 2010

Jauh Hati

Saya sering meletakkan diri dalam pilihan yang salah. Dalam memilih hala hidup dan cinta. Saya seringkala merasa pilihan yang di buat adalah yang terbaik bila mana segalanya adalah penderitaan yang panjang.

Serik belum pernah menghuni kamus hidup saya. Terus-terusan memilih jalan hidup yang entah di mana kesudahannya selain air mata yang semakin kering.

Saya akur. Jalan ini bukan jalan keredhaan. Cinta ini datang dalam murka yang Esa. Tapi dalam tahu itu ada hati yang mahu dibelai manja. Pilihan yang tidak tahu betul salahnya. Dan dalam tidak mengetahui saya memilih satu antara dua.

Salah siapa atas pilihan yang kosong ini? Hati atau jiwa? Akal entah ke mana. Bila air mata bermain di lubuk perasaan...tatkala itulah mata buka luas dan minda segera berputar. Hentikan. Namun apa daya yang ada. Semua hanya kejahilan fikiran. Kedaifan perasaan. Kekhilafan perhitungan.

1 comment:

muhammad said...

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang. Dan bukanlah salah siapa dalam hal ini.Inilah Qada dan Qadar kita...apa yang ditentukan itulah yang terbaik untuk kita.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..